onsdag 19 januari 2011

Psykologens svar...

I dag ska jag och J träffa psykologen på habiliteringen för att få reda på resultatet av VISC testet som gjorts på M. M föddes med en extra kromosom och har Downs syndrom. Till hösten är det dax att välja skola och för att veta lite var han ligger görs detta test. Det är ett intelligens test och diskussionerna är många vad gäller att göra eller inte göra detta test. Framförallt i DS världen... Jag ser inget problem med att göra testet. Jag VET att M har DS och att han kan lära sig massor med rätt resurser!!!

För att få börja i särskolan måste detta test göras. Många talar idag för att barn med DS ska gå i "vanlig" skola med resurs. Jag vill inte det med M. Kan förstå att det är ett alternativ för andra men inte för oss. Då jag arbetat i skolan vet jag inte om jag är lite färgad, men jag tycker det är viktigt att se ALLA barn och deras behov. Och M har helt andra behov och behöver helt andra resurser än våra andra 2 barn och då tycker jag att han ska få det. Sen är det alltid lite med sorg i mitt hjärta som jag fyller i svaren på frågorna...-Kan M göra si eller så som andra barn i hans ålder? Svaret är ju många gånger - nej, inte än men så småningom kanske...

M kan otroligt mycket som våra normalstörda barn inte kunde vid t ex 4-års ålder. Rabla hela alfabetet, ljuda hela alfabetet och teckna hela alfabetet!!! Så klart har vi tränat detta men det är också ett stort intresser för honom.

Oavsett vad M kan eller inte kan så fokuserar vi på M!!! Han är en fantastisk liten kille och han tillför och ger vår familj otroligt mycket.

Jag säger som Emils mamma... - Å vi elsker en precis som han e!




Kram i solen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar